Wystawa czasowa

24.04.2025 - 07.09.2025

Galeria Beta

Andrzej Żygadło. Pełnia

Na wystawie Andrzeja Żygadły Pełnia prezentujemy dwa cykle malarskie: Chram i Cerkwisko.

Bezpośrednim źródłem inspiracji do stworzenia obrazów był teren dzisiejszego pogranicza polsko-ukraińskiego, z którego wywodzi się autor. Większość prac osadzona jest w kontekście historycznych miejsc i wydarzeń.

Tematami przewodnimi w twórczości Żygadły są pejzaż, architektura i postacie, których wizerunki zostały przeniesione z archiwalnych fotografii. Kompozycje malarskie, bazujące na motywach zaczerpniętych z różnych źródeł, tworzą spójną całość, a ich powstanie poprzedza wnikliwy proces badawczy. Artysta od lat gromadzi historie rodzinne, prowadzi rozmowy z mieszkańcami pogranicza, przegląda archiwa. Tworzy unikalną metodę opowiadania o przeszłości – obrazowania trudnych doświadczeń obszaru, którego kultura i dziedzictwo były systematycznie wymazywane.

Andrzej Żygadło, Przemyśl-Przekopana 1902, chram św. Jana Ewangelisty, 2023, olej na płótnie, 88 × 142 cm, courtesy A. Żygadło

Żygadło portretuje pejzaże „z blizną” – miejsca, w których nieobecność i brak stają się namacalne. Pierwsze doświadczenie Żygadły dotyczące krajobrazu po zniszczonej świątyni wiąże się z czasami dzieciństwa artysty i jego pobytu w sanatorium. Ścieżka zdrowia w Rymanowie-Zdroju, którą spacerowali kuracjusze, prowadziła przez obszar już nieistniejącej wsi Wołtuszowa, szlakiem biegnącym przez las obok cerkwiska, w pobliżu cmentarza. To zetknięcie się z pustką, nieobecnością, a zarazem z bogactwem etnograficznym i przyrodniczym tych terenów stało się z czasem impulsem do wypracowania syntetyzującego języka malarskiego.

Andrzej Żygadło wypracował język malarski, którego charakter można określić jako medytacyjny. Melancholijna paleta barw, z której korzysta – delikatne szarości, zielenie i błękity – osadza jego prace w niejednoznacznym, zawieszonym między przeszłością a projekcją wyobraźni. Czerpie z różnych źródeł – historii mówionej, fotografii, natury – które poddaje własnemu rygorowi malarskiemu. Motyw rozpadu świątyni ma wymiar refleksji egzystencjalnej. Poszukiwanie pierwiastka metafizycznego staje się nadrzędnym, spajającym motywem wystawy Pełnia.

Kuratorka:
Mirosława Bałazy
Wernisaż:
24.04.2025 godz. 18

Artysta

Andrzej Żygadło

Newsletter

NEWS

LETTER

Logo strony