OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

Wystawy

Wystawy

Wystawy czasowe

Rebecca Rütten, z cyklu //Contemporary Pieces//, 2013, fotografia, 60 × 80 cm, courtesy R. Rütten1

Jedzenie w sztuce

Wystawa otwarta w dniach: 12.04.2024 - 16.03.2025
Miejsce: Budynek A, Poziom 0

Jedzenie w sztuce to 11. wystawa z flagowej serii MOCAK-u, w której konfrontujemy ważne obszary życia z refleksjami artystów. Na wystawie zaprezentujemy prace 65 artystów z wielu krajów, w różnych mediach. Jedzenie to czynność społeczna, podstawa tożsamości, a nawet narzędzie oporu. Współczesnych artystów niepokoi tak niedosyt, jak nadmiar żywności. W pierwszym przypadku głód, nierówność, kryzys humanitarny, degradacja społeczeństwa, upokorzenie, w drugim – konsumpcjonizm, marnotrawstwo, zdrowotne skutki źle zbilansowanej diety. Analizie zostanie poddany zarówno eksponowany w sztuce od wieków estetyczny potencjał jedzenia, jak i jego aspekty etyczne i światopoglądowe.

Alicja Biała, //Adam and Eve// (fragment), z cyklu //Open Bite//, 2022/2023, wytrawiona blacha miedziana, 200 × 90 cm, courtesy A. Biała2
Alicja Biała

Zatruty staw

Wystawa otwarta w dniach: 11.10.2024 - 09.03.2025
Miejsce: Galeria Alfa

W swoich najnowszych projektach Alicja Biała odnosi się do niepokoju związanego z dominacją człowieka nad środowiskiem naturalnym. Jej wystawa, wpisująca się w serię indywidualnych prezentacji artystów z Kolekcji MOCAK-u, obejmuje dwa wciąż rozwijane cykle prac: Open Bite (2022/2023) oraz Hiperakumulatory (2024).

Małgorzata Blamowska, bez tytułu, 2007, olej / płótno, 120 × 110 cm, courtesy M. Blamowska3
Małgorzata Blamowska

Wszystkie wcielenia kobiety

Wystawa otwarta w dniach: 11.10.2024 - 09.03.2025
Miejsce: Galeria Beta

Otaczają nas obrazy ludzi. Każda postać wyraża jakiś stan napięcia psychicznego, bo człowiek gestami, mimiką i spojrzeniem bez przerwy coś ujawnia. Małgorzata Blamowska potrafi w sposób mistrzowski wybrać takie przedstawienia osób lub grup, które charakteryzują się dużą intensywnością – czy nawet karykaturalnością – cech i zachowań. Ten efekt wzmacnia dodatkowo sposobem malowania. Należy do artystek doskonale kontrolujących „pod pędzlem” stan psychiczny swoich postaci.

Wystawy stałe

Władysław Hasior, //Rzeź niewiniątek//, lata 70., asamblaż, 106 x 61 x 30 cm, kolekcja MOCAK-u, Marek Gardulski 4

Wielcy współcześni. Dar Teresy i Andrzeja Starmachów

Miejsce: Poziom -1

Jesienią 2023 roku Teresa i Andrzej Starmachowie przekazali do Kolekcji MOCAK-u 67 dzieł autorstwa najważniejszych polskich twórców sztuki współczesnej. Darowali znaczącą część swoich prywatnych, gromadzonych przez lata zbiorów. Po premierowym pokazie podarowanych dzieł w nowo otwartej siedzibie Galerii Bunkier Sztuki przygotowaliśmy prezentację w MOCAK-u. Wpisaliśmy ją w istniejącą już ekspozycję Kolekcji Muzeum.

VALIE EXPORT, //Autoportret z głową//, 1966/1967, video, Kolekcja MOCAK-u5
VALIE EXPORT

Trudne doświadczenia na sobie i innych (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek A, poziom -1

VALIE EXPORT (1940) to jedna z najważniejszych artystek swojego pokolenia. Metanoia to autorski wybór 29 prac wideo z lat 1966–2010. Greckie słowo „metanoia” zawarte w tytule oznacza przemianę duchową i mentalną. Kolekcja zawiera najważniejsze dzieła artystki i ukazuje szeroki zakres jej twórczości, zarówno pod względem medialnym, jak i tematycznym.

Stanisław Dróżdż, bez tytułu [Środek], 1998, 80 × 80 cm, Kolekcja MOCAK-u6
Stanisław Dróżdż

Pojęciokształty (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Stanisław Dróżdż jest jednym z najważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki konceptualnej oraz najwybitniejszym polskim poetą konkretnym. W 2019 roku przypada 80. rocznica urodzin i jednocześnie 10. rocznica śmierci artysty. Z tej okazji Muzeum prezentuje jego indywidualną wystawę, w całości złożoną z prac pochodzących z Kolekcji MOCAK-u.

Leopold Kessler, //Surrogate City Bike Station / MOCAK 2015//, 2015/2017 oraz Dorota Nieznalska, //Dar Gdańska dla Krakowa//, 2017, fot. R. Sosin7

Kolekcja wokół MOCAK-u

Kolekcja wokół MOCAK-u to grupa prac znajdujących się w przestrzeni wokół Muzeum. Projekt odnosi się do czterech zagadnień: Holocaustu, historii sztuki, historii polityki oraz interwencji w przestrzeni publicznej.

fot. Rafał Sosin8
Krystian Lupa

Live Factory 2: Warhol by Lupa (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Poziom -1

Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK we współpracy z Narodowym Starym Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie otwiera nową przestrzeń w ramach swojej Kolekcji. Pokażemy w niej interaktywną instalację Krystiana Lupy Live Factory 2, zbudowaną na bazie scenografii do jego sztuki Factory 2. Odwiedzający MOCAK będą mogli wejść w obszar pracy, dotknąć ścian i mebli, zasiąść na kopii kanapy Warhola i oglądnąć zapisy z warsztatów teatralnych, które poprzedzały powstanie spektaklu.

Czwarta rocznica powstania fabryki. Oskar Schindler wśród polskich pracowników, 1944, fot. ze zbiorów Stradomskiego Centrum Dialogu w Krakowie9

Historia a Oskar Schindler

Miejsce: Galeria Re

Wszystkie miejsca związane z Schindlerem uzyskały szczególne, niemal sakralne znaczenie. Fabryka Schindlera (obecnie MOCAK) i jej biurowiec (obecnie Muzeum Krakowa) nadal są miejscami oddającymi hołd jego pamięci. Prezentowana wystawa opiera się na materiałach zebranych do publikacji Fabryka Schindlera oraz historia przed i po

Wnętrze Biblioteki Mieczysława Porębskiego w MOCAK-u10

Biblioteka Mieczysława Porębskiego (Kolekcja MOCAK-u)

Miejsce: Budynek B

W bocznym budynku MOCAK-u, obok Czytelni, znajduje się sala, w której jest eksponowana Biblioteka Mieczysława Porębskiego.

Wystawy zewnętrzne

da074556d0.jpg - 39682
Tadeusz Kantor

Tadeusz Kantor – artysta wszędzie i zawsze

Wystawa otwarta w dniach: 20.10.2024 - 09.03.2025
Miejsce: Narodowe Muzeum Sztuki w Bukareszcie

Na wystawie w Bukareszcie pokażemy wszechstronność Kantora. Od wczesnych obrazów, przez sławne parasolki, eksperymenty malarskie, rzeźby, obiekty sceniczne i dokumentacje teatralne. Zwieńczeniem wystawy będzie wprowadzenie do niej postaci samego twórcy. Zaprezentujemy portrety fotograficzne dające wgląd w ekspresję i psychikę tego trudnego, ale fascynującego człowieka.

Krzysztof M. Bednarski, rzeźba na nagrobku Wojciecha Fangora, 2017, aluminium malowane proszkowo, Powązki Wojskowe, Warszawa, fot. R. Sosin12
Krzysztof M. Bednarski

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego

Wystawa otwarta w dniach: 06.11.2024 - 14.02.2025
Miejsce: Instytut Polski w Rzymie, Via Vittoria Colonna 1, 00193 Roma RM, Włochy

Współcześnie autorska rzeźba funeralna jest rzadkością. Krzysztof M. Bednarski potrafi przenieść sztukę w kontekst śmierci i specyficznego miejsca eksponowania, jakim jest cmentarz. Polsko-włoski artysta odrzuca wyznaczone funkcją formy oraz tradycyjną, przesadnie sentymentalną symbolikę. Stwarza on nowe symbole życia po śmierci, odwołujące się do osobowości zmarłego.

Edward Dwurnik, //Obława na groźnego bandytę//, Kolekcja MOCAK-u, budynek C7, poziom 4, fot. R. Sosin13

Malarstwo z Kolekcji MOCAK-u w Akademii Górniczo-Hutniczej

Miejsce: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie | budynki: A-0, Klub Profesora, poziom 0 C7, Wydział Humanistyczny, poziomy 0 i 4 U2 / rektrutacja, poziom 0

W naszym wyborze wzięliśmy pod uwagę szczególne okoliczności ekspozycyjne. Dzieła są kierowane do ambitnych, młodych ludzi, stojących przed wyzwaniem zawodowym. Czekająca ich sytuacja wymaga siły, koncentracji, krytycyzmu i zdecydowania. Kontakt ze sztuką ma wielki wpływ na potrzebę określenia samego siebie. Rolą prezentowanych obrazów – oprócz „kierowania na sztukę” – jest podkreślenie wagi postawy krytycznej i ideowo niezależnej.