Wystawa czasowa

25.10.2025 - 25.01.2026

Poziom 0

Konrad Smoleński. Everything Was Forever, Until It Was No More

Pawilon Polski na 55. Międzynarodowej Wystawie Sztuki w Wenecji, fot. Bartosz Górka

Współorganizacja: KBF (instalacja w ramach festiwalu Sacrum Profanum 7–11.11.2025), NCK (instalacja w ramach festiwalu Eufonie 12.11–8.12.2025)

MOCAK, Festiwal Sacrum Profanum oraz Narodowe Centrum Kultury sięgają po instalację dźwiękową Konrada Smoleńskiego zatytułowaną Everything Was Forever, Until It Was No More, która reprezentowała Polskę na weneckim Biennale Sztuki w 2013 roku. Działamy w zrównoważony sposób, kierując się ideą ekologii artystycznej i przywracania do obiegu ważnych, istniejących dzieł. Na pracę Smoleńskiego składają się dwa spiżowe dzwony, których bicie jest rejestrowane i przetwarzane, a następnie odtwarzane z głośników na ścianach. Ważnym elementem jest wibrująca podłoga, która stanowi także scenę dla koncertów, wchodzących w interakcję z instalacją. Artysta, przełamując stereotypy i oczekiwania, kreuje sferę doświadczenia, do której wejdą zaproszeni muzycy i publiczność. Granice między sceną muzyczną i przestrzenią sztuki zostają zatarte.

 

InstaImprowizacje to główne pasmo koncertów tegorocznej edycji Sacrum Profanum. Każdego dnia łączymy parę artystów, którzy dotąd ze sobą nie pracowali, i zapraszamy ich do improwizacji wespół z instalacją dźwiękową Konrada Smoleńskiego EVERYTHING WAS FOREVER UNTIL IT WAS NO MORE. Z wyznaczonym zadaniem zmierzą się: polski saksofonista Marek Pospieszalski, francuski artysta grający na magnetofonach szpulowych Jérôme Noetinger, amerykański perkusista Marshall Trammell, brytyjska turntablistka Mariam Rezaei, brytyjski saksofonista Colin Webster, duński wiolonczelista Jakob Kullberg, brytyjska saksofonista Cath Roberts, francuski gitarzysta Guilhem Lacroux, norweska wokalistka i kompozytorka Maja Ratkje oraz francuski muzyk grający na lirze korbowej Yann Gourdon. Wszyscy oni na co dzień stosują opóźnienia i przetwarzanie dźwięku, kluczowe elementy instalacji Smoleńskiego.

 

Program koncertów:

7 listopada, godz. 18 – InstaImprowizacja I: Cath Robert (saksofon), Mariam Rezaei (gramofony)

8 listopada, godz. 18 – InstaImprowizacja II: Colin Webster (saksofon), Marshall Trammell (perkusja)

9 listopada, godz. 18 – InstaImprowizacja III: Marek Pospieszalski (saksofon), Guilhem Lacroux (gitara elektryczna)

10 listopada, godz. 18 – InstaImprowizacja IV: Jérôme Noetinger (magnetofony szpulowe), Jakob Kullberg (wiolonczela)

11 listopada, godz. 18 – InstaImprowizacja V: Maja Ratkje (głos), Yann Gourdon (lira korbowa)

 

Krzysztof Pietraszewski – kurator pasma koncertowego

 

 

 

Kuratorzy:
Daniel Muzyczuk, Agnieszka Pindera
Koordynatorki:
Marta Műller, Aleksandra Żelichowska
Wernisaż:
24.10.2025 godz. 18
Logo strony