//Ruch jako materia sztuki// (Kolekcja MOCAK-u)
Ruch jako materia sztuki (Kolekcja MOCAK-u)
28.06.2019 - 02.02.2020
Na wystawie pokazujemy wybrane obiekty i instalacje, w których szczególną rolę odgrywa ruch. We wszystkich pracach pełni on funkcję narzędzia spajającego przekaz i kreującego sens. Dzięki temu ruch staje się niemal obiektem. Zgodnie z Einsteinowską teorią energia zamienia się w materię.
Prezentujemy prace 16 artystów z Polski i zagranicy. Zależało nam na pokazaniu jak najszerszej skali czasowej. Najstarsza pochodzi z 1959 roku, najnowsza z 2017. Dzieła reprezentują odmienne problemy, rozwiązania medialne oraz kombinacje symboliczne.
Mirosław Bałka zderza ruch z bezruchem. Z ośmiu kręgów solnych – symboli wartości – uruchamia tylko jeden.
Kuba Bąkowski nadmuchuje wspomnienie o Gagarinie, stawiając siebie w pozycji stwórcy.
Krzysztof M. Bednarski przelewa brudną wodę z jednej głowy Karola Marksa do drugiej. Danny Devos wymachuje nożami przed planszami opisującymi ofiary polskiego seryjnego mordercy.
Adam Garnek proponuje pracę interaktywną. Widz może przetwarzać dźwięk na obraz.
Noel Harding w konstrukcji z rur aluminiowych i pulsującego światła wyraża osobowość stłumioną.
Marian Szulc – nestor wystawy – tworzy mobile będące uruchomioną abstrakcją.
Julian Opie analizuje ludzkie cechy w animacjach komputerowych.
Žilvinas Kempinas zawiesza delikatną taśmę magnetyczną pomiędzy dwoma silnymi wiatrakami.
Evelyn Loschy konstruuje urządzenie niszczące rzeźbę. W ten sposób pokazuje destrukcyjną rolę dotyku.
Krištof Kintera ubiera kruka w skórzaną kurtkę, sadza go na gałęzi i każe mu wygłaszać komentarze cywilizacyjne.
Marek Kvetán wzbogaca wzór wschodniego dywanu pulsującymi, kolorowymi lampkami. Efekt wzmacnia arabską muzyką.
Walid Siti wkłada figurki żołnierzy w obracający się okrąg z drutu kolczastego. Ruch co chwila wyrzuca jednego z nich poza obręb koła.
Agnieszka Kurant, Janek Simon i Leszek Lewandowski wykorzystują symboliczny potencjał zegara. Każde z nich w zupełnie inny sposób.