//Beuys, Kantor, Demarco// Oprowadzanie po wystawie i warsztaty dla HBK Braunschweig
Beuys, Kantor, Demarco Oprowadzanie po wystawie i warsztaty dla HBK Braunschweig
21 listopada 2015 roku MOCAK odwiedziła grupa studentów z Hochschule für Bildende Künste Braunschweig (HBK). Wzięli oni udział w zorganizowanym przez Dział Edukacji niemieckojęzycznym oprowadzaniu oraz warsztatach towarzyszących wystawie czasowej Beuys, Kantor, Demarco. Wizyta w Muzeum była częścią seminarium akademickiego studentów z Braunschweig o tytule Beuys i Kantor – spotkanie europejskiej awangardy z perspektywy czasu, prowadzonego przez Iwonę Glajc.
Spotkanie rozpoczęło się oprowadzaniem po wystawie Beuys, Kantor, Demarco, prezentowanej w Galerii Beta oraz Bibliotece MOCAK-u. Wystawa prezentuje dokumentację działalności Tadeusza Kantora i Josepha Beuysa w Szkocji oraz akwarele Richarda Demarco. Kantor i Beuys od początku lat 70. przyjeżdżali do Edynburga na zaproszenie Richarda Demarco, promotora sztuk wizualnych i performatywnych, by brać udział w współtworzonym przez niego Festiwalu Edynburskim. Dokumentacja pokazuje wymianę pomiędzy dwoma najważniejszymi przedstawicielami powojennej awangardy na tle choreografowanych przez Demarco wydarzeń artystycznych.
Druga część wydarzenia obejmowała warsztaty teoretyczne, które odbyły się w Bibliotece. Przyglądając się dokładnie chronologii wystąpień Kantora i Beuysa w Edynburgu oraz poszerzając kontekst rozmowy o inne wydarzenia artystyczne organizowane w Szkocji przez Demarco, uczestnicy tworzyli mapę zależności i wpływów pomiędzy twórcami, których punktem odniesienia był rok 1973, czyli rok spotkania Beuysa i Kantora. W dyskusji podsumowującej warsztaty, odnosząc się do prezentowanego na wystawie filmu Kena McMullena, studenci zastanawiali się nad wartością dokumentacji w sztuce i potencjale artystycznym, jaki ze sobą niesie.
Prowadzenie: Paulina Mędrala