OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

//Wspólnota doświadczenia//

Wspólnota doświadczenia

MOCAK zaprasza do udziału w nowym projekcie Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce, skierowanym do środowiska edukatorek i edukatorów sztuki.

Edukacja, która ma miejsce w muzeach i galeriach, stanowi nie tylko uzupełnienie systemu edukacji, ale także przyczynia się do większego otwarcia społeczeństwa na sztukę współczesną, dzięki czemu każdy bez względu na wiek czy status społeczny może wziąć udział w rozmowie na jej temat. Edukacja o sztuce, nieujęta rygorem oceniania, jest domeną wyobraźni, swobodnej rozmowy, krytycznego myślenia, realizacji społecznej misji oraz uwalnia twórczy potencjał zarówno osób prowadzących, jak i uczestników działań.

Wspólnota doświadczenia to projekt, który odpowiada na potrzebę integracji środowiska wokół wspólnej refleksji nad rolą edukacji o sztuce, a także jest próbą zmierzenia się z wyzwaniami, które stawia przed nią współczesność.

Idea i realizacja projektu: Natalia Brajner, Katarzyna Homoncik, Magdalena Mazik, Justyna Mędrala, Anna Pyzik

Informacje można uzyskać w Dziale Wiedzy o Sztuce pod numerem telefonu 12 2634035 (od wtorku do piątku, w godzinach 9–16) lub mailowo – projekt@mocak.pl

Skonsultuj swój projekt edukacyjny z ekspertkami!

W ramach projektu Wspólnota doświadczenia ruszyły eksperckie konsultacje dla osób zajmujących się edukacją o sztuce. Oferujemy możliwość odbycia indywidualnych lub grupowych konsultacji eksperckich, które skupiają się na kluczowych zagadnieniach związanych z edukacją artystyczną, dostępnością oraz zaangażowaniem publiczności w kulturę. Wsparcie obejmuje szeroki zakres tematów, takich jak pedagogika, metodyka warsztatów twórczych i arteterapii oraz komunikacja z różnymi grupami odbiorców.

Specjalistkami, które przeprowadzą konsultacje, są Anna Grajewska, Monika Nęcka oraz Regina Mynarska.

Dla kogo:

- edukatorów i edukatorek

- osób pracujących w działach edukacji w muzeach i instytucjach kultury

- osób zajmujących się rozwojem publiczności i dostępnością

- osób zajmujących się szeroko pojętą edukacją o sztuce (także w obrębie edukacji formalnej i edukacji domowej)

Na konsultację można zgłosić się w grupie (np. w zespole projektowym lub nieformalnej grupie) lub indywidualnie.

Gdzie:

- stacjonarnie w Muzeum lub online

Jak:

Zgłoś się za pomocą formularza >> Pobierz [12 KB]

Pracowniczki Działu Wiedzy o Sztuce, skontaktują się z Tobą w ciągu trzech dni i umówi termin konsultacji. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Kim są Specjalistki?

Anna Grajewska to trenerka i edukatorka kulturowa, menadżerka kultury, ekspertka ds. rozwoju społeczności. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, szkoły trenerów Akademia TROP oraz studiów podyplomowych z zakresu komunikacji. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji A Sztuka?. Posiada ponad 16-letnie doświadczenie w tworzeniu i kierowaniu projektami kulturowymi. Pracowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako zastępczyni dyrektorki ds. komunikacji, w Muzeum Etnograficznym w Krakowie jako kierowniczka zespołu ds. edukacji i w Muzeum Narodowym w Krakowie jako członkini zespołu edukacyjnego. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz członkini zespołu badawczego w Małopolskim Instytucie Kultury, który opracował strategię programu Edukacji Kulturowej dla Krakowa.

Pomaga instytucjom i firmom budować programy nastawione na rozwój ludzi poprzez kulturę. Wspiera osoby zarządzające w ewaluacji celów strategicznych oraz pojedynczych projektów. Prowadzi warsztaty szkoleniowe skierowane do kadr kultury z zakresu projektowania różnorodnej oferty kulturalnej i włączania do działań nowych grup. Wspomaga procesy budowania otwartej komunikacji w zespołach i grupach. Pisze teksty upowszechniające wiedzę z zakresu sztuki i dziedzictwa kulturowego (teksty do audioprzewodników, publikacji, folderów).

 

Monika Nęcka jest metodyczką sztuki. Wykłada w Katedrze Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Prowadzi wykłady i warsztaty twórcze w kraju i za granicą. Autorka programu historii sztuki dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawu ćwiczeń z zakresu identyfikacji kulturowej dla dzieci. Członkini Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA oraz Forum Kraków. Stale współpracuje z Bunkrem Sztuki, Międzynarodowym Centrum Kultury, Muzeum Narodowym w Krakowie, Małopolskim Instytutem Kultury, Stowarzyszeniem Pomocy Socjalnej Gaudium et Spes oraz z Fundacją Szkoła bez Barier na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży ze Sprzężonymi Niepełnosprawnościami w Krakowie.

Zajmuje się pedagogiką, metodyką nauczania wiedzy o sztuce, arteterapią, animacją kultury, pracą z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, warsztatami twórczymi, wychowaniem estetycznym, identyfikacją kulturową, książką i produktami dla dzieci, współpracą z muzeami i instytucjami kultury.

 

Regina Mynarska ma dziewięć lat doświadczenia w dziedzinie dostępności kultury. Jej portfolio liczy kilkaset audiodeskrypcji w postaci tekstów oraz spotkań na żywo, między innymi dla Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, Muzeum Krakowa. Jest trenerką dostępności, prowadzi zajęcia akademickie między innymi na studiach podyplomowych dla koordynatorów dostępności na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tworzy teksty łatwe do czytania (ETR). Szczególnie ważna jest dla niej audiodeskrypcja teatralna. Współpracuje z krakowskimi instytucjami: Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Narodowym Stary Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Bagatela. Zawsze pracuje w duecie, wspólnie z współautorem/konsultantem funkcjonującym w obszarze niepełnosprawności. W przypadku audiodeskrypcji najbliżej współpracuje z Dawidem Górnym.

Zajmuje się dostępnością informacyjno-komunikacyjną kultury, tworzeniem audiodeskrypcji oraz tekstów łatwych do czytania (ETR), projektowaniem i prowadzeniem dostępnych wydarzeń (oprowadzania z audiodeskrypcją na żywo, warsztaty dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną) oraz prowadzeniem szkoleń dla kadr kultury w wyżej wymienionych obszarach.

Osobny obszar w projekcie stanowią intensywne, ośmiogodzinne spotkania skierowane do osób z Krakowa i okolic zajmujących się edukacją artystyczną. Uczestnicy zyskają praktyczne umiejętności i wiedzę, które pomogą im efektywnie prowadzić działania edukacyjne i lepiej odpowiadać na wyzwania współczesnej pracy kulturalnej.

Tematy szkoleń 2024:

25  listopada 2024, godz. 9.00 - 17.00 Zgoda na niezgodę. „Kickstart” do zadbania o kondycję psychiczną w pracy, szkolenie całodzienne, prowadzenie: Weronika Idzikowska więcej informacji i zapisy

– 26 listopada 2024, godz. 10.00 Zgoda na niezgodę. „Kickstart” do zadbania o kondycję psychiczną w pracy, wersja skrócona szkolenia z poprzedniego dnia, prowadzenie: Weronika Idzikowska więcej informacji i zapisy

2 grudnia 2024, g. 9.00 Prawo autorskie w instytucji kultury, prowadzenie Monika Chylak więcej informacji i zapisy

6 grudnia 2024, godzina zostanie podana niebawem, Pracujące ciało. O potrzebach, granicach i przeciwdziałaniu kryzysom, prowadzenie Justyna Dubanik więcej informacji i zapisy

Kim są specjalistki?

Monika Chylak jest radczynią prawną świadcząca pomoc prawną dla branży kreatywnej. Posiada doświadczenie w obsłudze artystów, instytucji kultury, stacji telewizyjnych, wydawców muzycznych. Specjalizuje się w prawie autorskim. Ukończyła studia podyplomowe z ochrony własności intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także stale podnosi swoje kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na tworzeniu i analizie umów oraz wsparciu w negocjacjach biznesowych.

 

Weronika Idzikowska to kulturoznawczyni, animatorka społeczna i kulturowa, pedagożka kultury. Badaczka praktyk respektowania i realizacji praw człowieka w edukacji i w animacji. Prowadzi szkolenia, konsultacje, superwizje dla edukatorek i edukatorów, animatorek i animatorów zainteresowanych tworzeniem i realizacją zrównoważonych strategii samorozwoju, opartych na potrzebach społeczności i własnych. W swojej pracy odwołuje się do tradycji działań non-violence (między innymi porozumienia bez przemocy) oraz pedagogiki dialogu.

 

Justyna Dubanik jest psychoterapeutką, facylitatorką oraz trenerką grupową i antydyskryminacyjną. Ukończyła szkolenie w Instytucie Integralnej Psychoterapii Gestalt, a także Akademię Treningu Antydyskryminacyjnego. Od ponad 15 lat wspiera różnorodne grupy i społeczności w ich rozwoju. Prowadzi superwizję indywidualną i zespołową z zakresu procesów grupowych, komunikacji i wsparcia w rozwiązywaniu trudności zawodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty rozwojowe, a także facylituje procesy partycypacyjne i strategiczne.

 

Regina Mynarska posiada dziewięć lat doświadczenia w dziedzinie dostępności kultury. Ma w portfolio kilkaset audiodeskrypcji w postaci tekstów oraz spotkań na żywo, między innymi dla Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, Muzeum Krakowa. Jest trenerką dostępności, prowadzi zajęcia akademickie między innymi na studiach podyplomowych dla koordynatorów dostępności na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tworzy teksty łatwe do czytania (ETR). Szczególnie ważna jest dla niej audiodeskrypcja teatralna. Współpracuje z krakowskimi instytucjami: Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Narodowym Stary Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Bagatela. Zawsze pracuje w duecie, wspólnie z współautorem/konsultantem funkcjonującym w obszarze niepełnosprawności. W przypadku audiodeskrypcji najbliżej współpracuje z Dawidem Górnym.

Zajmuje się dostępnością informacyjno-komunikacyjna kultury; tworzeniem audiodeskrypcji oraz tekstów łatwych do czytania (ETR); projektowaniem i prowadzeniem dostępnych wydarzeń (oprowadzania z audiodeskrypcją na żywo, warsztaty dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną) oraz prowadzeniem szkoleń dla kadr kultury w wyżej wymienionych obszarach.

Nowe metafory edukacji. Konferencja poświęcona edukacji o sztuce

Konferencja Nowe metafory edukacji będzie dedykowana praktycznym sposobom wprowadzania nowych języków komunikacji w edukacji artystycznej. Uczestnicy będą omawiać alternatywne formy narracji, takie jak audiodeskrypcja, teksty łatwe do zrozumienia oraz nowe scenariusze warsztatów. W centrum uwagi znajdzie się także rozmowa na temat nowych metod angażowania publiczności, która – mamy nadzieję – zapoczątkuje debatę o bardziej dostępnym dialogu o sztuce współczesnej, szczególnie z osobami o zróżnicowanych potrzebach.Konferencja będzie okazją do wymiany konkretnych narzędzi i pomysłów, które mogą wzbogacić edukację muzealną.

Dla kogo? Dla edukatorów i edukatorek muzealnych i osób zajmujących się edukacją o sztuce

Gdzie? Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

Kiedy? 9 grudnia 2024