//Wspólnota doświadczenia//. Program rozwoju edukacji o sztuce 2024–2026
Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce 2024–2026
Opublikowano: 13.09.2024
MOCAK zaprasza do udziału w nowym projekcie Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce, skierowanym do środowiska edukatorek i edukatorów sztuki.
Edukacja, która ma miejsce w muzeach i galeriach, stanowi nie tylko uzupełnienie systemu edukacji, ale także przyczynia się do większego otwarcia społeczeństwa na sztukę współczesną, dzięki czemu każdy bez względu na wiek czy status społeczny może wziąć udział w rozmowie na jej temat. Edukacja o sztuce, nieujęta rygorem oceniania, jest domeną wyobraźni, swobodnej rozmowy, krytycznego myślenia, realizacji społecznej misji oraz uwalnia twórczy potencjał zarówno osób prowadzących, jak i uczestników działań.
Wspólnota doświadczenia to projekt, który odpowiada na potrzebę integracji środowiska wokół wspólnej refleksji nad rolą edukacji o sztuce, a także jest próbą zmierzenia się z wyzwaniami, które stawia przed nią współczesność.
Projekt Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce będzie trwał 3 lata. W 2024 roku odbędą się następujące wydarzenia:
- seria konsultacji eksperckich,
- cykl 4 szkoleń dla edukatorów,
- konferencja Nowe metafory edukacji 9.12.2024
Liczymy na to, że projekt Wspólnota doświadczenia przyczyni się do zmiany postrzegania edukacji muzealnej. Zapoczątkujmy tą zmianę razem już dziś!
Idea i realizacja projektu: Natalia Brajner, Katarzyna Homoncik, Magdalena Mazik, Justyna Mędrala, Anna Pyzik
Informacje można uzyskać w Dziale Wiedzy o Sztuce pod numerem telefonu 12 2634035 (od wtorku do piątku, w godzinach 9–16) lub mailowo – projekt@mocak.pl
Konsultacje eksperckie
W ramach projektu Wspólnota doświadczenia. Program rozwoju edukacji o sztuce MOCAK oferuje serię konsultacji eksperckich, które skupiają się na kluczowych zagadnieniach związanych z edukacją artystyczną, dostępnością oraz zaangażowaniem publiczności w kulturę. Wsparcie obejmuje szeroki zakres tematów, takich jak pedagogika, metodyka warsztatów twórczych i arteterapii oraz komunikacja z różnymi grupami odbiorców.
Specjalistkami, które przeprowadzą konsultacje są Anna Grajewska, Monika Nęcka oraz Regina Mynarska.
W konsultacjach zostaną poruszone m.in. następujące obszary:
- pedagogika i metodyka edukacji artystycznej
- wizualne kształtowanie relacji
- proste i dostępne metody badania potrzeb
- tworzenie usług dostępnościowych – wsparcie w tworzeniu i wdrażaniu usług takich jak audiodeskrypcja, teksty łatwe do czytania (ETR) oraz scenariusze oprowadzania i warsztatów uwzględniające potrzeby osób z niepełnosprawnościami
- zasady kontaktu z osobami z niepełnosprawnościami
- wdrażanie oferty dostępnościowej w instytucjach kultury – konsultacje będą dotyczyć budowania partycypacji odbiorców z niepełnosprawnościami oraz integracji oferty dostępnościowej z działalnością instytucji kulturalnych
- narracja audiodeskrypcyjna i teksty łatwe do zrozumienia w procesie twórczym.
Kim są Specjalistki?
Anna Grajewska to trenerka i edukatorka kulturowa, menadżerka kultury, ekspertka ds. rozwoju społeczności. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, szkoły trenerów Akademia TROP oraz studiów podyplomowych z zakresu komunikacji. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji A Sztuka?. Posiada ponad 16-letnie doświadczenie w tworzeniu i kierowaniu projektami kulturowymi. Pracowała w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako zastępczyni dyrektorki ds. komunikacji, w Muzeum Etnograficznym w Krakowie jako kierowniczka zespołu ds. edukacji i w Muzeum Narodowym w Krakowie jako członkini zespołu edukacyjnego. Stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz członkini zespołu badawczego w Małopolskim Instytucie Kultury, który opracował strategię programu Edukacji Kulturowej dla miasta Krakowa.
Pomaga instytucjom i firmom budować programy nastawione na rozwój ludzi poprzez kulturę. Wspiera osoby zarządzające w ewaluacji celów strategicznych oraz pojedynczych projektów. Prowadzi warsztaty szkoleniowe skierowane do kadr kultury z zakresu projektowania różnorodnej oferty kulturalnej i włączania do działań nowych grup. Wspomaga procesy budowania otwartej komunikacji w zespołach i grupach. Pisze teksty upowszechniające wiedzę z zakresu sztuki i dziedzictwa kulturowego (teksty do audioprzewodników, publikacji, folderów).
Monika Nęcka jest metodyczką sztuki. Wykłada w Katedrze Edukacji Artystycznej na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Prowadzi wykłady i warsztaty twórcze w kraju i za granicą. Autorka programu historii sztuki dla edukacji wczesnoszkolnej oraz zestawu ćwiczeń z zakresu identyfikacji kulturowej dla dzieci. Członkini Polskiego Komitetu Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę InSEA oraz Forum-Kraków . Stale współpracuje z Bunkrem Sztuki, Międzynarodowym Centrum Kultury, Muzeum Narodowym w Krakowie, Małopolskim Instytutem Kultury, Stowarzyszeniem Pomocy Socjalnej Gaudium et Spes oraz z Fundacją Szkoła bez Barier na Rzecz Edukacji Dzieci i Młodzieży ze Sprzężonymi Niepełnosprawnościami.
Zajmuje się Pedagogiką, metodyką nauczania wiedzy o sztuce, arteterapią, animacją kultury, pracą z dziedzictwem materialnym i niematerialnym, warsztatami twórczymi, wychowaniem estetycznym, identyfikacją kulturową, książką i produktami dla dzieci, współpracą z muzeami i instytucjami kultury.
Regina Mynarska posiada dziewięć lat doświadczenia w dziedzinie dostępności kultury. Ma w portfolio kilkaset audiodeskrypcji w postaci tekstów oraz spotkań na żywo, między innymi dla Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, Muzeum Krakowa. Jest trenerką dostępności, prowadzi zajęcia akademickie między innymi na studiach podyplomowych dla koordynatorów dostępności na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tworzy teksty łatwe do czytania (ETR). Szczególnie ważna jest dla niej audiodeskrypcja teatralna. Współpracuje z krakowskimi instytucjami: Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Narodowym Stary Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Bagatela. Zawsze pracuje w duecie, wspólnie z współautorem/konsultantem funkcjonującym w obszarze niepełnosprawności. W przypadku audiodeskrypcji najbliżej współpracuje z Dawidem Górnym.
Zajmuje się dostępnością informacyjno-komunikacyjna kultury; tworzeniem audiodeskrypcji oraz tekstów łatwych do czytania (ETR); projektowaniem i prowadzeniem dostępnych wydarzeń (oprowadzania z audiodeskrypcją na żywo, warsztaty dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną) oraz prowadzeniem szkoleń dla kadr kultury w wyżej wymienionych obszarach.
Dawid Górny – tester, audytor i konsultant dostępności, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Wykładowca na studiach podyplomowych koordynator i audytor dostępności w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ma 16-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z obszaru dostępności. Jako osoba niewidoma od 30 lat na co dzień korzysta z technologii asystujących. Posiadacz certyfikatu Certified Professional in Accessibility Core Competency (CPACC) od International Association of Accessibility Professionals.
Formularz zgłoszeniowy >> Konsultacje eksperckie
Szkolenia
Osobny obszar w projekcie stanowią intensywne, ośmiogodzinne spotkania skierowane do osób z Krakowa i okolic zajmujących się edukacją artystyczną. Uczestnicy zyskają praktyczne umiejętności i wiedzę, które pomogą im efektywnie prowadzić działania edukacyjne i lepiej odpowiadać na wyzwania współczesnej pracy kulturalnej.
Szkolenia będą prowadzić Weronika Idzikowska, Monika Chylak, Justyna Dubanik oraz Regina Mynarska.
Tematyka szkoleń obejmuje między innymi:
– audiodeskrypcję i alternatywne formy narracji – narzędzie komunikacji z osobami z niepełnosprawnością;
– prawo autorskie w instytucjach kultury – aspekty prawne związane z organizowaniem wydarzeń kulturalnych;
– naukę komunikacji w zespole – techniki budowania relacji opartych na zrozumieniu i współpracy;
– radzenie sobie ze stresem w pracy – sposoby na zarządzanie stresem i zwiększanie komfortu pracy w branży kulturalnej.
Kim są specjalistki?
Monika Chylak jest radczynią prawną świadcząca pomoc prawną dla branży kreatywnej. Posiada doświadczenie w obsłudze artystów, instytucji kultury, stacji telewizyjnych, wydawców muzycznych. Specjalizuje się w prawie autorskim. Ukończyła studia podyplomowe z ochrony własności intelektualnej na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także stale podnosi swoje kompetencje poprzez uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na tworzeniu i analizie umów oraz wsparciu w negocjacjach biznesowych.
Weronika Idzikowska to kulturoznawczyni, animatorka społeczna i kulturowa, pedagożka kultury. Badaczka praktyk respektowania i realizacji praw człowieka w edukacji i w animacji. Prowadzi szkolenia, konsultacje, superwizje dla edukatorek i edukatorów, animatorek i animatorów zainteresowanych tworzeniem i realizacją zrównoważonych strategii samorozwoju, opartych na potrzebach społeczności i własnych. W swojej pracy odwołuje się do tradycji działań non-violence (między innymi porozumienia bez przemocy) oraz pedagogiki dialogu.
Justyna Dubanik jest psychoterapeutką, facylitatorką oraz trenerką grupową i antydyskryminacyjną. Ukończyła szkolenie w Instytucie Integralnej Psychoterapii Gestalt, a także Akademię Treningu Antydyskryminacyjnego. Od ponad 15 lat wspiera różnorodne grupy i społeczności w ich rozwoju. Prowadzi superwizję indywidualną i zespołową z zakresu procesów grupowych, komunikacji i wsparcia w rozwiązywaniu trudności zawodowych. Prowadzi szkolenia i warsztaty rozwojowe, a także facylituje procesy partycypacyjne i strategiczne.
Regina Mynarska posiada dziewięć lat doświadczenia w dziedzinie dostępności kultury. Ma w portfolio kilkaset audiodeskrypcji w postaci tekstów oraz spotkań na żywo, między innymi dla Międzynarodowego Centrum Kultury w Krakowie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Muzeum Współczesnego we Wrocławiu, Muzeum Krakowa. Jest trenerką dostępności, prowadzi zajęcia akademickie między innymi na studiach podyplomowych dla koordynatorów dostępności na Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie. Tworzy teksty łatwe do czytania (ETR). Szczególnie ważna jest dla niej audiodeskrypcja teatralna. Współpracuje z krakowskimi instytucjami: Teatrem im. Juliusza Słowackiego, Narodowym Stary Teatrem im. Heleny Modrzejewskiej, Teatrem Łaźnia Nowa, Teatrem Bagatela. Zawsze pracuje w duecie, wspólnie z współautorem/konsultantem funkcjonującym w obszarze niepełnosprawności. W przypadku audiodeskrypcji najbliżej współpracuje z Dawidem Górnym.
Zajmuje się dostępnością informacyjno-komunikacyjna kultury; tworzeniem audiodeskrypcji oraz tekstów łatwych do czytania (ETR); projektowaniem i prowadzeniem dostępnych wydarzeń (oprowadzania z audiodeskrypcją na żywo, warsztaty dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną) oraz prowadzeniem szkoleń dla kadr kultury w wyżej wymienionych obszarach.
Dawid Górny – tester, audytor i konsultant dostępności, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Wykładowca na studiach podyplomowych koordynator i audytor dostępności w Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Ma 16-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń z obszaru dostępności. Jako osoba niewidoma od 30 lat na co dzień korzysta z technologii asystujących. Posiadacz certyfikatu Certified Professional in Accessibility Core Competency (CPACC) od International Association of Accessibility Professionals.
Konferencja
Konferencja Nowe metafory edukacji skupi się na praktycznych sposobach wprowadzania nowych języków komunikacji w edukacji artystycznej. Uczestnicy będą omawiać alternatywne formy narracji, takie jak audiodeskrypcja, teksty łatwe do zrozumienia oraz nowe scenariusze warsztatów. W centrum uwagi znajdą się także nowe metody angażowania publiczności, które otworzą przestrzeń na bardziej dostępny dialog o sztuce współczesnej, szczególnie z osobami o zróżnicowanych potrzebach. Konferencja będzie okazją do wymiany konkretnych narzędzi i pomysłów, które mogą wzbogacić edukację muzealną.