Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Publikacje

Herta Müller. Tam gdzie nie można mówić. Słowo jako obraz, obraz jako słowo

Publikacja zawiera wypowiedzi Michaela Großa, Norberta Lammerta, Marii Anny Potockiej, Christiny Rossi i Michała Rusinka, a także obszerną rozmowę z artystką, przeprowadzoną przez Delfinę Jałowik i Jürgena Kaumköttera. W części albumowej prezentujemy ponad 80 kolaży Herty Müller wraz z ich tłumaczeniami na język polski i angielski.

Krzysztof M. Bednarski. Karol Marks vs Moby Dick. Analiza formy i rozbiórka idei

Publikacja podsumowuje dotychczasową twórczość Krzysztofa M. Bednarskiego. Oprócz bogatej części ilustracyjnej zawiera kalendarium, szczegółowy wykaz wystaw i bibliografię opracowane przez Marylę Sitkowską, a także eseje Wiesława Gumuły, Łukasza Kropiowskiego, Achillego Bonita Olivy, Marii Anny Potockiej oraz wywiad z artystą przeprowadzony przez Martynę Sobczyk.

Boris Lurie. Pop-art po Holokauście

Katalog wystawy obok wysokiej jakości reprodukcji i fotografii prac zawiera pierwsze polskie tłumaczenia prozy i wierszy Borisa Luriego (w tym obszerne fragmenty powieści Dom Anity), kalendarium jego życia, a także eseje Marii Anny Potockiej i Bartosza Kwiecińskiego. Na dołączonej płycie znajduje się wywiad z Gertrude Stein wspominającą artystę.

Muntean/Rosenblum. Ranny, który może chodzić

Oprócz wysokiej jakości zdjęć i reprodukcji prac katalog zawiera esej Marii Anny Potockiej poświęcony odniesieniom duetu Muntean/Rosenblum do realizmu, tekst Axela Stockburgera dotyczący funkcjonowania sztuki wobec rozwoju nowych technologii, a także kalendarium performansów artystów.

Pracownia Łukasza Skąpskiego

Katalog ekspozycji, na której zaprezentowano twórczość studentów i absolwentów Pracowni Fotografii i Strategii Artystycznych, prowadzonej przez Łukasza Skąpskiego w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Wielogłos o Zagładzie

Publikacja podejmuje problem obrazowania i interpretowania Holokaustu. Muzeum poprosiło 100 osób: filozofów, historyków, literaturoznawców, psychiatrów, artystów, kuratorów i pisarzy o odpowiedź na pytania, które wydają się dziś najważniejsze – między innymi o pamięć i sposób opisywania Holokaustu oraz granice wolności twórczej w mówieniu o nim. Jest to więc książka nie tyle o Zagładzie, ile o odpowiedzialności za nią, postrzeganą oczyma czołowych polskich i zagranicznych intelektualistów.

Guillaume Apollinaire Kroniki artystyczne, t. 1: 1902–1911

Kroniki artystyczne, t. 1: 1902–1911 Guillaume’a Apollinaire’a to zbiór artykułów i tekstów krytycznych o sztuce współczesnej publikowanych od 1902 roku do końca życia autora, czyli do roku 1918, w prasie i katalogach wystaw. Książka po raz pierwszy ukazała się w 1960 roku w wydawnictwie Gallimard i powstała dzięki pracy francuskiego redaktora L-C. Breuniga, który zamieszczone w tomie teksty zebrał z rozproszonych publikacji i ułożył w porządku chronologicznym, a także opatrzył przedmową i przypisami.

Nagroda Fundacji Vordemberge-Gildewart 2018

Katalog wystawy konkursowej. Coroczny konkurs stypendialny Fundacji Vordemberge-Gildewart odbywa się w różnych krajach. W 2018 roku odbyła się druga jego polska edycja.

Ojczyzna w sztuce

Katalog wystawy z najważniejszego cyklu MOCAK-u zawiera reprodukcje prac 60 artystów oraz teksty autorstwa między innymi: Mieczysława Porębskiego, Stanisława Obirka oraz Włodka Goldkorna, którzy z różnych perspektyw przyglądają się pojęciu ojczyzny oraz jego kontekstom.

Friedrich Vordemberge-Gildewart. Do absolutu poprzez abstrakcję

Towarzysząca wystawie Friedricha Vordembergego-Gildewarta obszerna publikacja oprócz reprodukcji dzieł zawiera kalendarium i wybór pism artysty (po raz pierwszy tłumaczonych na języki polski i angielski) przygotowane przez Delfinę Jałowik, esej Arty Valstar-Verhoff. rozmowy z Augustem Vordembergem – jego bratankiem i ostatnim żyjącym krewnym – oraz z Dietrichem Helmsem, a także esej Marii Anny Potockiej.