//Puls utopii – rozbłyski w ciemni//. Bert Theis
Przejdź do wystawyPuls utopii – rozbłyski w ciemni. Bert Theis
Opublikowano: 18.08.2016
Na elewacji budynku Muzeum prezentujemy kolejny baner w ramach projektu Ines Doujak i Olivera Resslera. Jego część stanowi tworzenie przez zaproszonych artystów i aktywistów koncepcji banerów, które ukazują utopijne projekty.
Przez najbliższy miesiąc (22.8–18.9.2016) eksponujemy pracę:
Bert Theis, Utopijne miasto, 2014
Punkt wyjścia kompozycji stanowi Widok Wiednia (1847) autorstwa Jakoba Alta. Przeniesienie miasta nad morze stanowiłoby spełnienie marzeń większości jego mieszkańców. Balony ilustrują fantazję człowieka o locie dającym poczucie wolności. Na dachach kamienic członkowie projektu badawczego Isola Utopia wymachują flagami. Częściowo niewidoczne napisy na chorągwiach symbolizują jeszcze niewykreowane utopie. Ich błękitny kolor nawiązuje do frazy z książki Geist der Utopie (Duch utopizmu) Ernsta Blocha – „zespolimy się z błękitem”.
Baner zakomponowany w formie kolażu zawiera wiele wizualnych cytatów. Nagie, tańczące postaci zaczerpnięte zostały z obrazu Lucasa Cranacha Starszego Złoty wiek (1530). Artysta zapożyczył również sylwetkę radzieckiego kompozytora Arsenija Awraamowa ze zdjęcia z 1922 roku, kiedy w Baku dyrygował Symfonią syren fabrycznych. Na prawo znajduje się wypisany krojem pisma z logo Coca-Coli baner „Anti Capitalista” z demonstracji w stambulskim parku Gezi w 2013 roku, zaś czerwono-czarny transparent zainspirowany został strajkiem generalnym na Gwadelupie w 2009 roku. Na dachu katedry widzimy Republikę Wyspy Róż – platformę zbudowaną w 1968 roku na Morzu Adriatyckim jako niezależne mikropaństwo, szybko zniszczone przez włoską marynarkę wojenną.