OutlineMocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Przejdź do głównej treści
Languages

//Szukając wolności. O grze edukacyjnej „Mayrig – Paths to Freedom”// Z Johannesem Miethem rozmawia Marlena Nikody

Szukając wolności. O grze edukacyjnej „Mayrig – Paths to Freedom” Z Johannesem Miethem rozmawia Marlena Nikody

Ludobójstwo Ormian to akcja masowych mordów i wypędzeń systematycznie prowadzona przez rząd osmański w okresie od 1914 do 1923 roku, której ofiarami padło 1,5 miliona rdzennych Ormian. Jako datę początkową tego zdarzenia podaje się zwykle 24 kwietnia 1915 roku, ponieważ to wtedy władze osmańskie zgromadziły, aresztowały i deportowały od 235 do 270 ormiańskich intelektualistów i przywódców z Konstantynopola. Większość z nich została później zamordowana.

Ludobójstwo przebiegało w dwóch fazach. Najpierw wymordowano zbiorowo mężczyzn w pełni sił – włączano ich przymusowo do armii tureckiej, w której utworzono specjalne bataliony przeznaczone do najcięższych prac, głównie przy budowie dróg. Następnie grupowano ich po 50–100 osób i rozstrzeliwano. Kolejnym etapem ludobójstwa była deportacja kobiet, dzieci, starszych i chorych, których wysłano w marszu śmierci na Pustynię Syryjską. Większość społeczności tworzących diasporę ormiańską na świecie powstała właśnie w bezpośrednim następstwie tamtych wydarzeń.

Mayrig – Paths to Freedom to gra edukacyjna stworzona na bazie relacji naocznych świadków wydarzeń historycznych związanych z ludobójstwem Ormian. Opowiada historię młodej matki i jej dziecka, którzy nagle muszą opuścić swój dom, aby uciekać przed osmańskimi prześladowcami. W trakcie ucieczki kobieta zmuszona jest podejmować trudne decyzje, które albo przynoszą jej tragiczny los i śmierć, albo zapewniają przetrwanie i nowe życie z dala od domu.

Z końcem każdej opowieści gracze poznają związek między czasami minionymi i obecnymi. Mogą skonfrontować swoje doświadczenie z wydarzeniami historycznymi i miejscami, które do dziś istnieją. To połączenie przeszłości z teraźniejszością pozwala zwrócić uwagę na ponadczasowość problemu migracji oraz skutków prześladowań i dyskryminacji.

Angielska wersja gry dostępna jest za darmo na itch.io (wersja dla systemu Windows), w Appstore (wersja iOS) i Google Play (wersja na Android).

Projekt został zrealizowany we współpracy z bejruckim biurem Fundacji im. Friedricha Naumanna (FNF) oraz libańskim producentem gier, start-upem Mad Mushroom Games[1].

FNF to niemiecka fundacja zajmująca się promocją wartości wolnościowych oraz edukacją polityczną. Stawia sobie za cel upowszechnianie idei wolności i godności wszystkich ludzi w każdym obszarze życia społecznego, zarówno w Niemczech, jak i za granicą.

W Libanie FNF promuje myślenie wolnościowe i zasady polityki liberalnej we współpracy z miejscowymi podmiotami, organizując zajęcia w zakresie edukacji obywatelskiej, seminaria i konferencje, a także wspierając wydawanie publikacji i międzynarodowe debaty o tematyce politycznej. Więcej informacji na temat jej działalności znaleźć można na Facebooku, Instagramie i Twitterze (@FNFLebanon), a także na stronie internetowej beirut.fnst.org.

Artykuł w całości dostępny jest w wersji drukowanej szesnastego numeru MOCAK Forum.

[1] W 2020 roku firma przeniosła działalność do Erywania (przyp. red.).