Zadania dla dzieci w wieku 7–9 lat
Zadania dla dzieci w wieku 7–9 lat
Bliżej przyrody
Potrzebne materiały: kartka, dowolnie wybrane materiały plastyczne, które zostaną połączone z naturalnymi (naturalne barwniki, trawa, błoto)
Pierwszą część lekcji stanowi rozmowa poświęcona funkcjonowaniu zwierząt w ich naturalnym środowisku. Uczniowie zastanowią się, dlaczego dbanie o przyrodę i idea nienaruszalności niektórych jej obszarów są szczególnie istotne. W drugiej części dzieci biorą udział w działaniu edukacyjnym – każde z nich wybiera jeden gatunek zwierzęcia, zastanawia się nad jego potrzebami i w imieniu zwierzęcia tworzy jeden wizualny komunikat, który chciałoby przekazać człowiekowi.
Leśne poszukiwania
Potrzebne materiały: dowolnie wybrane naturalne materiały
Zajęcia połączone są ze spacerem, podczas którego uczestnicy poszukują naturalnych materiałów, które następnie służą do stworzenia prac plastycznych zainspirowanych twórczością Piotra Lutyńskiego. Działanie to pobudza kreatywność i pozwala uczniom wpływać na wygląd prac od doboru materiałów po ostateczną formę.
O zwierzętach
Potrzebne materiały: reprodukcje dowolnie wybranych prac Piotra Lutyńskiego, fragmenty książek: Doktor Dolittle i jego zwierzęta Hugh Loftinga, O psie, który jeździł koleją Romana Pisarskiego, wybrane wiersze o przyrodzie Jana Brzechwy i Juliana Tuwima
Analiza i interpretacja prac Piotra Lutyńskiego jest połączona z lekturą wybranych tekstów, których bohaterami są zwierzęta. Poprzez szukanie podobieństw i dostrzeganie zależności uczniowie próbują odpowiedzieć na pytanie, jak literatura, sztuka i przyroda mogą się wzajemnie przenikać i dopełniać.