Mocak_mobile_icon
Aplikacja mobilna
Zaplanuj wizytę w muzeum, sprawdź aktualne wydarzenia oraz zwiedzaj wystawy z mobilnym przewodnikiem.
Pobierz Zamknij
Languages

Ekonomia barw – Kinga Lubowiecka

Barwy dzieł – obrazów, obiektów, rzeźb lub nowych mediów, takich jak instalacje – wzbudzają rożne skojarzenia i emocje wśród odbiorców. Te skojarzenia mogą się także odnosić do ekonomii, tematu tego numeru. Zieleń na banknotach kojarzy się z dolarami, czerwień z radzieckim rublem, choć oczywiście nie tylko. A jakie są odcienie banków?

Częściową odpowiedź na to pytanie przynosi twórczość Natashy Peel, autorki wkładki edukacyjnej do szóstego numeru „MOCAK Forum”. Prace młodej brytyjskiej artystki rosyjskiego pochodzenia charakteryzują proste geometryczne formy oraz ograniczona paleta barw. Są to kolory: niebieski (w dwóch odcieniach), czerwony i szary.

Na pierwszy rzut oka prace Natashy Peel przywodzą na myśl rosyjski dwudziestowieczny konstruktywizm. Mimo że ich formy są z pozoru zabawne, tematyka prac nie jest dziecięca. Każdy kolor nawiązuje do logo innego znanego banku z londyńskiej giełdy,  globalnego gracza, a zatem negatywnego bohatera niedawnego kryzysu finansowego. Minimalistyczna forma, oszczędne posługiwanie się barwami i krucha równowaga kolorów mogą nasuwać na myśl niestabilną sytuację światowych rynków finansowych. To jakby dziecięca gra, której stawką jest nie tylko zysk czy rozwój gospodarczy, ale także los milionów ludzi.

Wkładka edukacyjna zaprojektowana przez Natashę Peel jest zarówno zadaniem konceptualnym, jak i plastycznym. Zachęca odbiorcę do stworzenia pracy, w której może on nadać własny sens barwom ekonomii. Ponadto forma gry niebo – piekło wprowadza nowy, głębszy i bardziej uniwersalny kontekst walki dobra ze złem, odkupienia i potępienia.

Natasha Peel urodziła się w 1990 roku w Mari El w Rosji. W roku 2011 ukończyła sztuki piękne na Uniwersytecie w Oxfordzie. W roku 2012 wzięła udział w wystawie New Sensations w Victoria House w Londynie. W kwietniu tego roku zaprezentuje swoje prace na zbiorowej wystawie New Order: British Art Today w Saatchi Gallery w Londynie.