MOCAK Forum 1/2020 [16]
MOCAK Forum 1/2020 [16]
Kup drukowaną wersję MOCAK Forum
Spis treści
- Wstęp
- Wyzwania edukacji
- Wyzwania edukacji
- Dziewiętnaście tysięcy sześćset siedemdziesiąt cztery historie Wywiad z edukatorkami i edukatorami z MOCAK-u
- Po co edukacja globalna w kulturze? Kilka refleksji o roli globalnej perspektywy w działaniach społeczno-kulturalnych Marta Gontarska
- O reparacyjnym potencjale edukacji muzealnej Marlena Nikody
- O sztuce trzeba rozmawiać, czyli debaty wokół wystawy Gabriela Manista
- „Rumors of War” i „Tęcza” – dwa przypadki „kontrowersyjnej” sztuki publicznej Joanna Pottle
- Sporo jeszcze pracy przed nami Z Daną Arieli rozmawia Marlena Nikody
- Szukając wolności. O grze edukacyjnej „Mayrig – Paths to Freedom” Z Johannesem Miethem rozmawia Marlena Nikody
- Krzyżowa – pojednanie w praktyce Jolanta Steciuk
- Animacja kultury jako narzędzie inkluzji społecznej w dzielnicach rewitalizowanych (na przykładzie działalności Centrum Sztuki Współczesnej ŁAŹNIA) Noemi Etush, Tymoteusz Skiba
- Sztuka na wyciągnięcie ręki? Zmysł dotyku z perspektywy artysty, odbiorcy, instytucji Emilia Pawłusz, Anna Raczkowska
- Podszepty o sztuce dla osób z niepełnosprawnością wzroku Katarzyna Kończal
- „Wykluczeni/Włączeni”, czyli jak uczynić muzeum bardziej dostępnym dla publiczności z niepełnosprawnościami Aneta Pawłowska
- Audiodeskrypcja dla każdego Z Anną Jankowską i Agnieszką Szarkowską rozmawia Edyta Wyżga
- Dostępność zasobów kultury i sztuki dla osób g/Głuchych w Polsce jako wyzwanie dzisiejszych czasów Agnieszka Kołodziejczak
- Moc doświadczenia (i) szacunku Anna Pyzik
- Leśne przedszkola jako forma edukacji alternatywnej czerpiąca inspiracje z różnych koncepcji pedagogicznych Magdalena Christ
- Shirrin-yoku, czyli nurkując wśród drzew Katarzyna Simonienko
- Wkładka edukacyjna Dopływający do Lesbos Pamela Bożek
- Relacja, dialog i porozumienie jako wyzwania współczesnej edukacji Barbara Danecka
- Twórcza wolność Z Beatą Kwiecińską i Maciejem Dąbrowskim – twórcami Domu Kultury Inspiro w Podłężu – rozmawia Magdalena Mazik
- Esej wizualny Wśród błota i węży Konrad Żukowski
- Ożywić obrazy. Potencjał archiwów sztuki w działaniach edukacyjnych Magdalena Mazik
- Pracownia otwartych umysłów Z Mirosławem Bałką rozmawiają Betina Fekser i Maria Prawelska
Autorzy i autorki tekstów mapują idee i podejmują refleksje w kilku blokach tematycznych: edukacji reparacyjnej – dobrych praktyk wspierających politykę sprawiedliwości społecznej; szeroko rozumianej dostępności muzeów dla osób ze szczególnymi potrzebami; inspirującej roli natury i ekologii w procesie wychowania i edukacji alternatywnej; budowania odpowiedzialności w ramach edukacji globalnej; refleksji nad zadaniami formacyjnymi instytucji kształcenia artystycznego (od domu kultury i muzeum po akademię).
redakcja: Monika Kozioł (redaktor naczelna); Dział Wiedzy o Sztuce (redaktor numeru): Magdalena Mazik, Marlena Nikody, Maria Prawelska, Anna Pyzik, Edyta Wyżga; Maria Anna Potocka
teksty: Magdalena Christ, Barbara Danecka, Marta Gontarska, Noemi Etush, Agnieszka Kołodziejczak, Katarzyna Kończal, Gabriela Manista, Magdalena Mazik, Marlena Nikody, Aneta Pawłowska, Emilia Pawłusz, Joanna Pottle, Anna Pyzik, Anna Raczkowska, Katarzyna Simonienko, Tymoteusz Skiba, Jolanta Steciuk
wywiady: Betina Fekser, Maria Prawelska – wywiad z Mirosławem Bałką, Magdalena Mazik – wywiad z Maciejem Dąbrowskm i Beatą Kwiecińską (Inspiro), Marlena Nikody – wywiady z Daną Arieli i Johannesem Miethem, Edyta Wyżga – wywiad z Anną Jankowską i Agnieszką Szarkowską, oraz edukatorzy i edukatorki MOCAK-u: Aleksandra Andrukowicz, Olga Brewka, Kinga Burek, Przemysław Ciępka, Olena Devero, Weronika Dziepak, Kamil Gibas, Jan Jakub Grabowski, Zuzanna Kapała, Joanna Łępicka, Anna Oramus
przekłady: Magda Witkowska
esej wizualny: Konrad Żukowski
wkładka edukacyjna: Pamela Bożek
projekt graficzny, DTP: Rafał Sosin
język publikacji: polski
wydawca: Roman Krzysztofik
format: 210 × 270 mm
liczba stron: 136
ISSN: 2083-1374